lørdag 9. juni 2012

H-E-R-R-E-G-U-D-A-!-!-!-!-!-!

(For 3 mnd siden ble jeg mamma). Ettersom jeg har jobbet som produsent i Juntafil har jeg hørt om både det ene og det andre som kan skje med kroppen. Ting som lytterne der sliter med er jo bare bagateller i forhold til hva som skjer med kroppen under en graviditet. For å ikke snakke om under fødselen. Og det det som ingen orker snakke om fordi det er så ekkelt: Etter fødselen. Det kalles "renselsen". Fy faen... Jeg hadde jo i utgangspunktet et anstrengt forhold til mensen. Uansett hvor "naturlig" det er, så har jeg frika ut like mye hver eneste måned siden jeg var 12 år. Det er fanimegsåsyktekkelt. Jeg ble jo nesten utelukkende gravid for å slippe å ha mensen, så grusomt synes jeg det er. Renselsen er mensen ganger 9. Jeg ante ikke at det var noe som het "renselsen" før ca to uker før termin. Og da kom jeg tilfeldigvis over i en eller annen bok. Jeg skal ikke gå så detaljert inn i å beskrive hva som skjer. Setningen fra denden boka synes jeg sier mer enn nok: "Dersom klumpene i blodet blir på størrelse med plommer så må du kontakte legen". (Alt man skal gå igjennom som menneske. Det er en sykdom å være kvinne. I alle fall en straff fra Gud den Allmenktige)

I våre dager blir det forventet at man skal leve som vanlig med babyen. Babyen skal med letthet tas med overalt. Noe annet virker ressurssvakt. Kjøpesentere og restauranter tilrettelegger så godt de kan med amme- og stellerom. I gamle dager tror jeg ikke damer hadde tilgang til kirka engang når de var i barsel. Fordi de ble betrakta som ureine. De (vi) ER ureine. Blod, svette, tårer og melk renner ut. Aldri før har jeg følt meg så klissete og skitten. Barselkvinner burde egentlig være pålagt å holde seg hjemme.

På toppen av det hele blir brystvortene store og mørke, ligner ofte på 2 svidde vaffelplater. Ettersom mange lekker melk har Natusan og Libero laget innlegg slik at mor skal slippe å gå med våte flekker på blusen. TAKK! (Blusen? Les: stjøgge ammeklær) I steden for å være med på skjule størrelsen på brystvorta, så har de valgt å fremheve det. Med å lage en forhøyning foran på innlegget sånn at hele verden kan se at brystvortene har blitt på størrelse med en smokk. Herreguda! Takk for meg. Husmor 2012.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar